Pepernoten, lekker en gezond
19 november 2019
Toon alles

Corona virus

Het Corona virus

Het Corona virus houdt ons allemaal bezig en het laatste woord is er ook zeker nog niet over gezegd. Ik merk dat er veel vragen en onduidelijkheden over zijn, wat onzekerheid en angst geeft. Via deze blog wil ik meer inzicht geven wat een virus is en wat je zelf er aan kunt doen om het immuunsysteem zo goed mogelijk te kunnen laten functioneren. En laat je vooral niet gek maken, dat geeft onnodig stress!

Wat is een virus?

Een virus is een niet levend organisme, wat erfelijk materiaal bevat en zit verpakt in een eiwitomhulsel. Het heeft een levende gastheer/dame cel  nodig, bijvoorbeeld die van de mens, en kopieert zich. Het Coronavirus (COVID-19) verspreidt zich via druppelinfectie. Dat betekent dat het via hoesten en niezen wordt overgedragen. Ook hergebruikte zakdoeken, handen waarop geniest/gehoest wordt, kunnen het virus verspreiden. Het virus “kaapt” een cel en kopieert zich. Het Corona virus veroorzaakt bij gezonde personen verkoudheidsklachten zoals keelpijn en hoesten, lichte benauwdheid, koorts en duurt niet langer dan één à twee weken. Mensen met een goede gezondheid doorstaan dit virus doorgaans zonder problemen.

Bij mensen met een verzwakt immuunsysteem door bijvoorbeeld medicijngebruik, leeftijd of ziekte kan ieder virus, dus ook het Corona virus, een zwaardere impact hebben. We zien dat het Corona virus de longen aantast en dat kan voor problemen zorgen bij mensen met een zwakke gezondheid. Aangezien het corona virus een voor de mens een nieuw virus is, heeft niemand hier een adequaat reagerend immuunsysteem tegen. Dit zorgt ervoor dat het verloop in sommige gevallen ernstiger kan zijn. Het sterftecijfer ligt wereldwijd op 3,4%. Een gewone griep heeft, ter vergelijking, een gemiddelde sterftecijfer van 1%. Hierbij dient opgemerkt te  worden dat niet van iedereen bekend is wie er besmet is (geweest). Dit percentage heeft alleen betrekking op geregistreerde besmettingen. In werkelijkheid ligt het sterfte percentage lager.

Wat kun je zelf doen?

Het RIVM geeft nuttige tips om te voorkomen dat je het virus krijgt of verspreidt, blijf het RIVM daarom volgen en houdt je aan de aanbevelingen. Naast voorkomen dat je het virus krijgt, is het ook verstandig om ervoor te zorgen dat als je het krijgt, je het zo goed mogelijk doorstaat.
Zorg daarom voor:

  • Goede lichamelijke barrières
    • eet minder/geen gluten, zuivel en suiker
    • neem juist wel veel groenten en fruit (voor je darmflora)
  • Zorg voor goede ventilatie, zet je ramen open
  • Blijf bewegen, wandelen, hardlopen, fietsen, tuinieren. Ga lekker naar buiten, zo krijg je zuurstof binnen.
  • Zorg voor een optimaal immuunsysteem door gebruik te maken van goed opneembare supplementen (geen synthetische supplementen, bij voorkeur biologisch):
    • Vitamine C
    • Multivitamine
    • Vitamine D3
    • Zink
    • Visolie / omega 3
    • Pre-/probiotica
  • Zorg voor rust en ontspanning.
    • ga op tijd naar bed (regelmatig bioritme)
    • vermijd fel licht in de avond
    • voorkom stress en heeft u toch stress zorg ervoor dat u dan ook weer ont-stresst
  • Drink 1,5 tot 2l water, drink geen alcohol
  • Ga niet naar druk bezochte plaatsen. Werk indien mogelijk vanuit huis

Wil je een persoonlijk advies? Neem contact op!

Supplementen bestellen kan via mail of telefonisch
info@karinbatteram.nl  / 06-29473247

 

Ondanks de goede preventie toch besmet?

Neem extra supplementen:

  • Verhoog de Vitamine C naar ieder uur 1000 mg (totdat u diarree krijgt, dan krijgt u teveel Vitamine C binnen).
  • Neem een Plantago/Glechoma complex, deze is werkzaam in het luchtwegstelsel
  • Verhoog de Pre-/probiotica om het afweersysteem extra te versterkenen verder:
  • Drink 1.5 tot 2L water en leg daar de nadruk op.
  • Heb je geen honger, eet dan niet. Het is een natuurlijke reactie van het lichaam dat bij ziekte niet wil eten.
  • Neem alleen Paracetamol als de koorts hoger wordt dan 40 graden (koorts is een gezonde reactie op het virus en deze wil je niet onnodig onderdrukken)
  • Doe ademhalingsoefeningen: adem 4 tellen diep in naar de buik en adem uit (hoesten niet onderdrukken). Doe ditzelfde en adem nu naar de flanken.
  • Neem rust en probeer tussendoor wat te doen / lopen. (Probeer te letten op een rechte houding).
  • Doe de gordijnen niet dicht. Dit om het bioritme niet te verstoren. Houd ze overdag open!
  • Voorkom verdere besmetting. (Zeg afspraken af, laat boodschappen bezorgen tot aan de voordeur, ga niet onnodig naar de huisarts)
  • Krijg je het erg benauwd, blijft de koorts langdurig boven de 39 graden, neem dan contact op met uw huisarts!

    Besef dat het doorstaan van een virale infectie je uiteindelijk sterker maakt!

    Vragen, ik help je graag!